Blog

Thuiszitten met vrijstelling op basis van 11G

Afgelopen schooljaar heeft onze zoon van 16 jaar met PDD-nos thuis gezeten. Hij zit op een rec4 school en zat geheel niet lekker in zijn vel. Er waren dat schooljaar daarvoor een aantal situaties voorgevallen die niet opgelost werden. Onopgeloste situaties zijn voor kids met autisme erg lastig en kunnen overprikkeling en veel stress bezorgen. Daarnaast voelde hij zich niet veilig en niet begrepen op school. Hij is van de trap geduwd, schrikt van de kinderen die heftig boos kunnen worden, ruzie maken en soms gaan vechten. Maar ook de lessen vond hij saai, voor zijn gevoel werd er veel film gekeken, omdat hij het verband niet zag tussen de film en de les. Nee hij keek tv, en hij vond dat hij de les nuttiger had kunnen gebruiken. Halverwege het schooljaar koos zijn klassenmentor voor een andere baan en er kwam een nieuwe mentor waar hij veel tijd voor nodig had om aan haar te wennen. Al met al genoeg situaties en redenen om uit balans te raken. Het lukt hem en ons niet om hem het nieuwe schooljaar weer in de klas mee te laten starten. Ik maakte me best zorgen want tenslotte hebben we ook een andere thuiszitter met een leerplichtontheffing 5A. Onze ander zoon die al 2 jaar geen onderwijs meer ontvangt omdat er geen budget voor is en wij het niet zelf kunnen bekostigen. En nu kwamen de zorgen om de volgende thuiszitter. Gelukkig ben ik in het bezit van een breed netwerk en heb ik veel kennis kunnen vergaren en informatie kunnen opvragen bij deze mensen. Zo kreeg ik ook de informatie mee over de vrijstelling 11G.

De school en de LPA waren wel wat verrast met mijn aanvraag van de 11G, en wisten ook niet zo goed wat ze ermee aan moesten. Dit omdat de 11G meestal gebruikt wordt voor een tijdelijke vrijstelling voor langdurige vakantie of overleiden van… Maar de 11G kan je ook aanvragen ‘gewichtige omstandigheden’. Gewichtige omstandigheden kan ook zijn dat jouw kind overprikkeld raakt van school, zich niet veilig voelt op school en vanwege zijn of haar beperking tijdelijk niet naar school kan gaan. Of dat het kind voor enkele uren/dagdelen naar school kan. De 11G heeft nog geen kaders. Dat staat namelijk niet wettelijk omschreven, dus hebben wij zelf verzoeken gedaan. Verzoek, tot boeken, planning, huiswerk opdrachten, 1 x per week contact met leerkracht thuis, examen mogelijkheden, en wij hopen op vergoeding IVIO examens. (dit heet doeltreffende aanpassingen) Bij deze wordt gesproken over het doel: terugkeer naar school. Waarbij ik van tevoren heb aangegeven dat we daar misschien volgend jaar naar toe kunnen werken. Zolang de school dit doel kan aangeven is alles prima, zij kunnen uiteindelijk ook melden dat het doel deels of niet behaald is. Of er wordt een plan gemaakt waarin terugkeer mogelijkheden gerealiseerd kunnen worden.

De 11G geeft ouders en het kind ruimte om tot rust te komen, om druk vanuit de leerplichtwet te ontlopen. Want de druk ligt hoog! Je ziet aan alle kanten dat je kind echt niet naar school kan, maar de wet zegt dat het kind MOET!  Een schooljaar thuiszitter heeft ons heel veel rust en ruimte gegeven om balans, motivatie en interesse te vinden. Uitvinden wat het voor onze zoon zo lastig maakte om naar school te gaan of op school te blijven.

Bij de 5A schrijft de school het kind uit en is er niemand meer verantwoordelijk en is er geen/weinig recht op onderwijs. Bij de 11G blijft het kind op school ingeschreven, blijft de school verantwoordelijk en heeft het kind recht op onderwijs!

Afgelopen schooljaar heeft hij echt niet stil gezeten. Met behulp van Megakids heeft hij thuis Engels geleerd. Daarnaast onderneemt hij activiteiten buiten- en binnenshuis met PGB begeleiders. Het gaat goed met onze zoon, hij zit goed in zijn vel en er zijn stappen richting school gemaakt. Wellicht kleine stappen. Maar het begin is er. Hij heeft zelf een maand of twee geleden aangegeven dat hij het wel weer wilde proberen op school. Ik heb nog even om me heen gekeken of ik een andere passende school kon vinden, maar dat is best lastig als je al in cluster4 zit. De keuzes zijn dan zeer beperkt.
Onze zoon heeft op school zijn Engels IVIO examen gemaakt op VMBO-T niveau. Van te voren is hij enkele keren op school geweest met zijn begeleidster van Megakids. Hij werd hartelijk ontvangen door zijn favoriete leerkracht, en ze hebben het kantoortje bekeken waar hij zijn examen mocht maken. Afgelopen week heeft hij kennis gemaakt met zijn nieuwe mentor voor het nieuwe schooljaar, en we gaan met volle moed weer een nieuw schooljaar tegemoet.
De vrijstelling 11G was afgegeven voor een schooljaar, maar als het nodig was geweest hadden we een verlenging aangevraagd. We gaan nu eerst genieten van de zomervakantie en zien wel weer hoe het nieuwe schooljaar gaat verlopen. We doen ons best!

P Dekker